آموزشگاه مدرس خوب با بیش از 11 سال تجربه در زمینه تدریس خصوصی و مشاوره تحصیلی با همکاری اساتید دانشگاه، دبیران رسمی آموزش و پرورش و مشاوران تحصیلی متخصص در زمینه تدریس و مشاوره تحصیلی با جدیدترین متد های آموزشی آماده ارائه خدمات به شما دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به
ايميل شما ارسال شود
طرح درس نشانه های فارسی اول دبستان برای دبیران محترم پایه اول دبستان به صورت رایگان در سایت بارگزاری شده است، امیدوارم مورد توجه شما همکاران عالی قدر قرار گیرد و سایت مارا به همکاران و والدین دانش آموزان پایه اول معرفی نماید. برای دانلود طرح درس هر نشانه روی لینک دانلود زیر آن نشانه کلیک نمایید.
برای دانلود کلیه نشانه ها به صورت یکجا بدون درج آرم مجموعه و تهیه کننده روی لینک پایین کلیک کنید
نحوه تدریس نشانه های اول دبستان مجموعه ای از آموزشهای فردی و گروهی مربوط به نشانه های پایه یاول دبستانمی باشد که ما آن را به صورت رایگانبرای شما والدینگرامی جهت دانلود قرار داده ایم. همچنین چنانچه به مدرس تخصصی اول دبستان نیازداشتید می توانید باشماره های
02177198037 - 02146049232 – 02126049232تماس حاصل نمایید.
تو هتل شهرک الفبا دو مهمان اومده بود که تاجر و برادر بودند و برای تجارت به شهرک الفبا اومده بودند. این مهمانها صداشون شبیه س بود .صـ ص اجناس خاصی برای فروش به شهرک آورده بود مثل صابون، صندوق، صندلی، قرص، قصّه و…… ریئس شهرک الفبا به سفارش اعضای شهرک از آقایون صـ ص دعوت کردند که تو شهرشون بمونن و بین کشورهای همسایه رفت وآمد کنند و مواد مورد نیاز شهرک را فراهم کنند. دو برادر صـ ص قبول کردند و یک خانه تو شهرک به اونها داده شد و از اون روز به بعد بخاطر اینکه سـ س و با صـ ص اشتباه نگیرند چون صداشون یکی بود اسم سـ س را سین گذاشتند و اسم صـ ص رو هم صاد گذاشتند. این اولین حرفی بود که تو شهرک صداشون یکی بود ولی اسمشون و شکلشون فرق میکرد.
تو یک روز بارانی که صدای رعد وبرق رگبار از آسمون شنیده میشد دو بچه دوقلو دختر تو یک خانواده به دنیا اومدن. بچهها خیلی شبیه دو برادر دوقلوشون یعنی کـ غیر آخر و ک آخر بودند. پدر ومادرشون خیلی خوشحال بودن که خدا بهشون دو دختر سالم داده بود. بعد از مدتی که دخترا بزرگ شدند. تشخیص دادنشون با برادراشون خیلی سخت شده بود حتی واسه پدر و مادرشون. اونا فقط میتونستن از روی صدا دخترا رو از پسرا تشخیص بدن.یک روز پدر خانواده رفته بود شهر و دو تا گلسر قشنگ واسه دخترا گرفته بود، مادرشون موهای دختراشو شونه زد و گلسر رو به موهای دختراش زد از اون روز به بعد دیگه با گلسر تشخیصشون راحت بود، چون همه اونا رو به صورت گـ غیر آخر و گ آخر میدیدند. وقتی که بزرگ شدند، کارشونو تو شهرک الفبا شروع کردند و تلفظ کلمات گاو، سگ، گوسفند، گوزن، گوش، انگشت و…..هر چی که صدای گ داشتند رو برعهده گرفتن .اینطوری شد که صدای گـ غیر آخر و گ آخر به صداهای شهرک الفبا اضافه شد.
دوتا خواهر بنامخـغیر آخر وخآخر بودند. خواهر کوچیکخـغیر آخر جوان بود روزی دوشیفت صبح و ظهر یعنی اول روز و وسط روز کار میکرد. خواهر بزرگ از بس تو جوانی کار کرده بود، تو پیری کمرش خم شده بود و زیاد نمیتونست کار کنه، فقط تو یک شیفت کار میکرد اونهم برای تفریح فقط آخر روز سرکارش میومد. این دوخواهر یک چیز مشترک داشتند یعنی یک خال سیاه و قشنگ روی ابروشون بود که همه این دوخواهر را از روی همین خالشون میشناختند. کارشون این بود که تو بیمارستان شهرک الفبا هرکس سیخ ماهی تو گلوش گیر میکرد باصدایخ خ خاز تو گلوش در میآوردند و تو کارشون هم خیلی ماهر بودند. بیشتر بیمارشون هم خرگوش و خرس و خروس و هر کس یا چیزی که حرفخداشتن، بودن. حالا یا اول یا وسط یا آخر اسمشون بود. اسم خواهر کوچیک توشهرک الفباخـغیر آخر بود واسم خواهر بزرگ همخآخر بود. اینطوری شد که یک حرف دیگه به شهرک البفا اضافه شد تا شما بچههای گل با سواد کنند و بتونید مطالب زیادی را بخونید و بنویسید.
فـ غیر آخر و ف آخر دو برادر بودند که شکل شون شبیه قایق بود با یک سر نشین کوچک که روی سرشون نشسته بود و کارشون این بود که هروز تو هوای آفتابی مسافرهایی که لب دریا بودند، سوار کنند و یک گشت کوچولو لب دریا بزنند. فـ غیر آخرکارش مثل قایل موتوری بود و سریع تر از ف آخر حرکت میکرد. دوبار مسافر سوار میکرد یعنی همیشه اول و وسط بود. اما ف آخر فقط آخر میومد و آهسته حرکت میکرد. فـ غیر آخر مسافراش آقای فرهاد و فرزاد و فریمان و خانم فرشته و فرزانه بودند و ف آخرم مسافراش بیشتر کسایی بودند که کیفهای رنگ وارنگ داشتند. آخر اسمشون ف آخر داشتتد. یک روز رئیس شهرک الفبا که کنار دریا قدم میزد کار این دو برادر دید ازشون دعوت کرد تا علاوه بر این شغل بیان تو شهرک البفا به بچهها کمک کنند تا حروف رو خوب یاد بگیرند و کلمههایی که نشانهی ف دارند رو به بچههایی که تازه دارن سواد یاد میگیرند، یاد بدهند. پس اینطوری بود که پای فــ غیر آخر و ف آخر توشهرک الفبا بازشد و شما بچههای گل تونستید یه حرف جدید یاد بگیرد. پس یک دست و جیغ و هورا که دارین باسواد میشین و یه دست وجیغ و هورا بر این دوبرادر فــ غیر آخر و ف آخر که زحمت کشیدن و اومدن به شهرک الفبا
1- فراهم کردن وسایل مورد نیاز از قبل شامل: پلی کپی زنبور (نمونه ای در فایل پیوست آمده است) و مداد یا چوب برای نصب زنبور به تعداد دانش آموزان- چسب نواری - مداد رنگی -پاورپوینت نشانه - فلش کارت ها ی درس-کارت های ترکیبات و نشانه ها - جدول الفبا ی کلاس- جدول الفبای رنگ کردنی -کتاب درسی
2- بیان این چیستان برای ایجاد انگیزه:
کیم چیم بال دارم خط خطیم ، خال دارم سینه ، شکم ، سر دارم نیش نگو ، خنجر دارم نه گنده ام ، نه ریزم گوش کن به ویز و ویزم نه دم دارم ، نه پولک شش پا دارم ، دو شاخک خانه ی من کندو است هوای آن خوش بو است
3- دریافت جواب چیستان و تشویق دانش آموزان
4-صحبت درباره ی زنبور و خصوصیات آن (تلفیق با علوم)
5- فعالیت های کار با کتاب درسی و معرفی نشانه
6- شعر معرفی نشانه
صدایی داره خوشگله بیا یادش بگیریم
نگو که ای وای مشکله بیا یادش بگیریم
اول زنبوره و وسط بازی میاد
تو بهش نگاه بکن که با طنازی میاد
خواهر رِ اومده تا بمونه مهمون شما
بیا بهش سلام بکن خوش اومده کلاس ما
صدای زِ صدای زِ صدای زِ صدای زِ
صدایی داره خوشگله بیا یادش بگیریم
یه نقطه هم بالاش داره بیا یادش بگیریم
صدای زِ صدای زِ صدای زِ صدای زِ
7- بعد از ترکیب نشانه با مصوت های خوانده شده از یکی از روش های فعال معرفی شده در نشانه های قبلی استفاده شود.
غمگین ـ کلاغ ـ جیغ ـ غاز ـ جغد ـ مرغابی ـ تیغ گل ـ باغ ـ دروغ ـ شغالـ دوغ ـ چراغ ـ مرغ ـ شلوغ ـ غبار ـ لاغر ـ کاغذ ـ اصغر ـ غایب ـ غذا ـ مغازه ـ غریبه ـ الاغ ـ افغانستانـباغبان ـ روغن ـ دماغ ـ شلغم ـ مشغولـ غوره ـ غنچه
1- فراهم کردن وسایل مورد نیاز از قبل شامل: پلی کپی مار (نمونه ای در فایل پیوست آمده است) به تعداد گروه ها- نخ کاموا - کارت های 5×5 به تعداد دانش آموزان -پاورپوینت نشانه - فلش کارت ها ی درس-کارت های ترکیبات و نشانه ها - جدول الفبا ی کلاس- جدول الفبای رنگ کردنی -کتاب درسی
2- خواندن چیستان مار برای ایجاد انگیزه:
کیم؟ چیم؟
به شکل یک قطارمنیش و سر و دم دارم
پوست تنم نرم و لیزتند می رم و سینه خیز
میرم دراز و باریکتوی سوراخ تاریک
به هر چیزی می زنم نیشصدای من فیش و فیش
پر از نقش و نگارمحیف که دست و پا ندارم
(اقتباس از شعر مصطفی رحماندوست با اندکی تغییرات)
3-توزیع پلی کپی مار و بیان یک الگو برای رنگ آمیزی بدن مار(تلفیق با ریاضی)
4-رنگ آمیزی و برش مار توسط گروه ها
5-صحبت درباره ی مار نحوه ی راه رفتن، غذا، پوشش بدن، محل زندگی و ...(تلفیق با علوم)
6-نصب کاردستی بچه ها در کلاس و تشکیل نمایشگاه
7-فعالیت های کار با کتاب درسی و معرفی نشانه
8-شعر معرفی نشانه ( با آهنگ تولد مبارک خوانده شود)
دوباره دوباره اومده یک نشونهصدایش قشنگه تو یادمون می مونه
فقط یه شکلی داره پیش ما موندگارهکلمات زیادی برایمون میاره
یه ابر سیاهی اومده تو آسمونمی باره می باره از اون چک چک بارون
بیا چترتو بردار باهم بریم تو کوچهبا این صدا دوست بشو بخور کیک و کلوچه
حالا بگو عزیزم که ر با ا چی میشه؟را را رارا را رارا را را را را......
حالا بگو بچه جون که ر با اَ چی میشه؟رَ رَ رَرَ رَ رَرَ رَ رَ رَ رَ.........
حالا بگو دخترم(پسرم) که ر با و چی میشه؟رو رو رورو رو رورو رو رو رو ...
9-بعد از ترکیب نشانه با صامت های خوانده شده کارتهای کوچک بین بچه ها توزیع می شود تا کلماتی را که نشانه ی ر دارد در آن بنویسند و سپس زیر مار گروه خود نصب کنند.
اعضای شهرک الفبا کم کم داشتند برای جشن الفبا آماده میشدند.مهمانها از دور و نزدیک دعوت میشدند تا خودشونو برای جشن آماده کنند. فقط سه خونهی دیگه تو شهرک مونده بود که پربشه و جشن الفبا گرفته بشه. نشانهای که امروز میخواست به شهرک بیاد رو قبلا صداشو شنیدین در واقع این نشانه میآمد که کمک حال نشانه تـ غیر آخر ت آخر باشه اما با یک شکل و نشانه دیگر بود. این نشانه فقط صداش مثل ت بود و برخلاف نشانهی تـ ت که دو برادر بودند این نشانه در هر قسمت کلمه که میآمد به یک شکل میآمد وهیچ برادری نداشت. یعنی چه در اول چه در وسط و چه در آخر به یک شکل بود. این نشانه یک دسته داشت که همیشه با او بود و تقریبا شکل ظاهری او مثل یک تیشه بود. این نشانه بجز صدای ت اسم هم داشت. بله این نشانه در شهرک الفبا به این شکل ط وارد شد.که اسمش طا و صداش ت است.
این نشانه با قطار وارد شهرک الفبا شد
و یک صندوق طلا سوغات برای اعضای شهرک با خودش آورده بود. اولین کاری که کرد مسابقهی طناب کشی را در شهرک بین اعضا به راه انداخت در دست اعضا تشویق کننده یک قوطی داد تا با زدن ضربه روی قوطیها نشانههایی که مسابقهی طناب کشی میکنند را تشویق کنند. و همه از ورود این نشانه خیلی خوشحال شدند، چون باعث شادی و نشاط آنها شده بود. خانهی این نشانه کنار خانهی ضاد بود. کلماتی که این نشانه درست میکرد مثل: خاطره، وطن، طوطی، خیّاط، فاطمه، حیاط، طاووس و……
آقای طا به شهرک الفبا خوش آمدید.
شعر نشانه ط:
سپس شعری را می خوانیم
بچّه ها من(طا) هستم
با(تـ ت)هم صدا هستم
یک شکل دارم بچّه ها
می آیم در همه جا
در هر کجا بیایم
با همین شکل می آیم
در سر نقطه ندارم
کشیده نیست صدایم
من هستم وسط سطل
در خط و طوطی و طبل
بعد از این شعر بچه ها به وسیله ی بازی مانند قطار بازی نشانه را وارد جدول نشانه ها می کنند .
یک روز دو برادر کوچکتر صاد که از لحاظ ظاهری خیلی شبیه برادراشون یعنی صاد بودند برای تفریح رفته بودند لب دریا با ماسههای ساحل بازی کردند و دست و صورتشون کثیف شد مجبور شدن با آب دریا دست وصورت شونو شستند. رفتن خونه و چون خسته بودند اون شب به خواب عمیقی فرو رفتند. صبح که بیدار شدند، متوجه شدند که خروسک گرفتن و صداشون تغییر کرده بود و نفری یک لکهی سیاه روی سرشون گذاشته شد. دلیلش این بود که آب دریا آلوده بوده این دو برادر بخاطر شستن دست و صورتشون با آب دریا مریض شدند. این صدا و شکل برای همیشه با آنها موندگار شد. صدای این دو برادر شده بود مثل ز و ذال همه فکر میکردن که ز هستند، اما هیچ شباهتی با ز و ذال نداشتند. اسم این دوبرادر یعنی ضـ ض را تو شهرک الفبا گذاشتند ضاد
و یک نشانهی دیگه به نام ضاد به شهرک الفبا وارد شدند. اسمش ضاد صداش ز که کلماتی مثل : رضا، وضو، مریض، بعضی، ریاضی، حوض و……را با این نشانه میشه، نوشت. شما عزیزان باید موقع نوشتن کلمات دقت کنید که چه کلماتی را باید با ضاد بنویسید.
ز در یک سفر، فهمیده بود که یک صدا شبیه صدای خودش وجود دارد. خیلی مشتاق شده بود که این نشانه را از نزدیک ببینه. شنیده بود که صداش شبیه صدای ز است اما اسمش و شکلش با خودش فرق داره. وقتی رسید به در خونهی خانم ذ زنگ زد، در که باز شد با دیدن خانم ذ یک لحظه فکر کرد که د تنها تو شهرک الفبا است اما وقتی صداشو شنید و نقطهی بالای سرش را دید، فهمید که د نیست. وقتی با هم صحبت کردن، دیدند صداهاشون واقعا شبیه هم است. باهم دوست شدند و قرار شد که به دعوت ز خانم ذ به شهرک الفبا بیاد تا اهالی شهرک الفبا نیز با این نشانه آشنا شوند. بلآخره خانم ذ بعد از چند ماه به شهرک الفبا آمد، اما با صدای ز و اسم ذال.
کلماتی مثل لذیذ، دلپذیر، لذت، ذرت، آذر، غذا، ذره بین….کلماتی هستند که با ذال نوشته میشوند. جایگاه و خانهی ذال تو شهرک الفبا بین د و ر بود و فقط کلمات بخصوص و محدودی با این نشانه ساخته شد. و یکی دیگر از نشانهها به شهرک الفبا راه یافت. شما بچههای گل باید کاملا حواستون جمع باشه تا موقع نوشتن کلمات این دو نشانه را اشتباه نگیرید و املای درست کلماتی که با این دو نشانه که صداشون یکی است را بدون اشتباه بنویسید.
یک آموزشیار باید با انواع روشهای تدریس آشنا باشد وبداند در کدام موقعیت آموزشی از کدام روش تدریس استفاده کند تا بیشترین تاثیر را در سواد آموز داشته باشد . این روشها باید بر اساس هدفها ی درس علائق وتجارب فراگیران انتخاب گردد آشنا نبودن به روشهای یاد دهی یادگیری وانجام صحیح آن در کلاس درس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در حین تدریس آموزشیار را دچار سردرگمی کند استفاده از روشهای تدریس فعال وهمگام ساختن سواد آموز با آموزشیار در امر تدریس در جذب ونگهداری سواد آموز موثر است این مقاله آشنایی با روشهای یادگیری مشارکتی است که با توجه به اظهارات وتجربیات آموزشیاران بیشترین کاربرد وتاثیر را در کلاسهای سواد اموزی دارد هدف این مقاله آشنای بیشتر با اجرای این روشها برای آموزشیاران می باشد .
1- روش پرسش وپاسخ
در این روش که در اکثر کلاسهای سواد اموزی به عنوان یکی از روشهای یاد دهی یادگیری مشارکتی استفاده می شود آموزشیار با طرح سوال مخاطبین خود را به تفکر درباره مفهومی جدید یا بیان مطلبی تشویق می کند در این روش فراگیر تلاش می کند تا با کوشش های ذهنی خود از سمت مجهول به معلوم حرکت کند وظیفه آموزشیار این است که با سوالهای برنامه ریزی شده فعالیت ذهنی سواد آموز را در مسیر مطالب ومفاهیم جدید قرار دهد وآنها را هدایت کند این روش برای مرور مطالبی که فراگیران قبلا آموخته باشند ،یا ارزشیابی آموزشیار از میزان درک سواد آموزان وپرورش قدرت تفکر آنان بسیار موثر می باشد
طرح سوال از نکات کلیدی درس در کلاس وپاسخ به آنها توسط فراگیران سبب می شود که آنها نکات اصلی را زودتر فرا گرفته وبه خاطر بسپارند
آنچه در این روش آموزشیار باید به آن توجه داشته باشد این است که طرح سوال باید با توجه به زمینه های علمی فراگیران واقعیت های روز ، نیازها و دید گاه های بومی به گونه ای طراحی گردد که باعث ایجاد انگیزه در سواد آموز شود
-2 روش بحث گروهی
روش بحث گروهی وپرسش وپاسخ از روشهای هستند که بنا به اظهارات اکثر آموزشیاران مراکز یادگیری محلی به عنوان بهترین رو شهای تدریس مشارکتی می توان در کلاسهای در سواد آموزی به خصوص گروههای پیگیر از آنها استفاده کرد
در این روش فراگیران ومخاطبان نسبت به موضوعی خاص که از سوی آموزشیار مطرح گردیده ومورد علاقه آنان است بحث وگفت وگو می شود در این روش آموزشیار می تواند ازبین مخاطبان خود وبنا به شناخت وتوانائییهای سواد اموزان خود از موضوع مطرح شده یک نفر را به عنوان رهبر گروه برای هدایت گروه انتخاب نماید آموزشیار در این روش فقط زمانی صحبت می کند که بحث از مسیر اصلی خود خارج شود آموزشیار باید به سواد اموز اجازه دهد تا دیده ها ،شنیده ها وتجربیات خود را از موضوع مطرح شده برای گروه به طور کامل بیان کند ودر پایان با جمع بندی نظرات اصلی به ارزشیابی از کار خود بپردازند در روش بحث گروهی افراد به صورت دایره می نشینند تا علاوه بر ارتباط کلامی ارتباط دیداری به صورت مستقیم نیز داشته باشند
1- یادگیری از طریق همیاری
در روش یادگیری از طریق همیاری باید به موارد زیر توجه داشت
1-در این روش ابتدا باید گروها که تشکیل شده از افراد با توانائیهای واطلاعات گوناگون هستند شکل بگیرد تفاوت افراد در گروه باعث یادگیری بیشتر می شود
2-در مرحله دوم مطالب درسی ومطالبی که نیاز به توضیح دارد از سوی آموزشیار ارائه می گردد
3- در در این مرحله به گروهها اجازه داده می شود تا به فعالیتهایی که از سوی آموزشیار در اختیار آنان قرار داده شده تمرین کنند آموزشیار نیز با حضور در گروهها به راهنمایی آنان می پردازد
4- درمرحله بعد کار گروهها توسط اعضای گروههای دیگر مورد نقد وبررسی قرار می گیرد
5 – در آخرین مرحله که مرحله ارزشیابی است کار گروهها مورد ارزشیابی قرار می گیرد حتی اموزشیار می تواند از گروهها بخواهد که کار خود را مورد ارزشیابی قرار دهند .
2- روش بارش مغزی
دراین روش آموزشیار با طرح سوال یا مسئله به همه مخاطبان خود در کلاس اجازه تفکر داده وتا پایان کار کسی حق صحبت وگفت گو به منظور تبادل اطلاعات را ندارد در این روش آموزشیار باید از همه سواد آموزان بخواهد تا نظرات خود را اعلام کنند . چون وقتی تعداد جوابها بیشتر باشد انتخاب نظرات درست وپیشنهادهایی با کیفیت بالا بیشتر است در این روش اعضا با شنیدن نظرات دیگر همکلاسی های خود می توانند نظرات اولیه خود را تغییر ونظرات بهتر خود را اعلام کنند
آموزشیار در این روش نقش مهمی دارد او بدون اینکه مطلبی را تائید یا تکذیب کند به جمع آوری عقاید ونظرات می پردازد