-
یکشنبه 31 شهریور 1398
-
10:41
-
1162 بازدید
اختلالات یادگیری در املا
اشکالات املایی دانش آموزان از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی ، تأثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف ، تبدیل و افزایش و قلب به وجود می آیند و از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند:
1- نارسا نویسی
2- ضعف در حافظه دیداری
3-ضعف در حساسیت شنیداری
4- وارونه نویسی یا قرینه نویسی
5-عدم دقت
نارسا نویسی :
خطاهای متداولی که در نوشتن دانش آموزان با آن برخورد داشته ام :
1- کج نویسی
2- پرفشار نویسی
3- کم رنگ نویسی
4- پررنگ نویسی
5- زاویه دار نویسی
6- نا مرتب نویسی
7- فاصله گذاری بیش از حد
8-بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حدبوده است.
اقداماتی که برای نارسا نویسی انجام داده ام بدین شرح است :
1- ابتدا از دانش آموز نارسا نویس می خواستم با مداد خطوطی را به دلخواه رسم کند
2- سپس از او می خواستم که در منزل و مدرسه به دلخواه نقاشی کرده و رنگ بزند.
3- به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کردم ، او باید کاملاً راحت روی صندلی می نشست.
4- توجه به این که کاغذ یا دفترش ، راست باشد ، لبه کاغذ با لبه میزش بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.
5- نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش میدادم.
6- اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف بود از او می خواستم از مدادهای باریک و قطر کمتر استفاده کنم .
7- برای تقویت عضلات دست از اولیای او می خواستم در منزل از فعالیت های زیر استفاده کند: الف- مچاله کردن روزنامه ، ب- بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی ، ج- بستن بند کفش و زیپ لباس و دکمه ، د- رسم دو خط موازی و سپس بین دو خط موازی بنویسند
چنانچه به معلم خصوصی کلاس اول دبستان نیاز دارید برای مشاوره و راهنمایی روی آیکن های زیر کلیک کنید